דניאל גלעדי

יועצת משפטית ראשית CLO, פנגו פיי אנד גו בע"מ 

היועץ המשפטי ומחלקת השיווק של החברה

מטרת החברה להשיא את רווחיה, ואיך אפשר לעשות זאת טוב יותר מאשר באמצעות שיווק, שיווק, ועוד קצת שיווק?

על אף הרצון העז של חברות לשווק את מוצריהן בצורה האופטימלית, על היועץ המשפטי לוודא כי החברה לא כורה לעצמה בורות עמוקים שיהיה לה קשה לצאת מהם, כמו הגברת פניות למוקד שירות הלקוחות, ריבוי תביעות קטנות, תביעות ייצוגיות, ולא פחות משמעותי – פגיעה קשה במוניטין.

החוקים המרכזיים העוסקים בנושאי שיווק הינם חוק הגנת הצרכן תשמ"א-1981, סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים) תשמ"ב-1982 וחוק הגנת הפרטיות התשמ"א-1981 (ליועמ"שים בחברות העוסקות בתשלומים כדאי להציץ גם בחוק שירותי תשלום תשע"ט-2019) וכמובן התקנות מכוחם.

כעוסקים בליווי מחלקת השיווק, עקרון היסוד שעל היועמ"ש לראות תמיד לנגד עיניו הוא עקרון "אי ההטעיה". חוק הגנת הצרכן מונה מספר מקרים אשר יחשבו כהטעיה ואשר אינם רשימה סגורה, כאשר מתוכם ראוי לתת דגש על חובת הגילוי המלא של מידע על השירות ו/או המוצר.

חשוב מאוד שהיועמ"ש יבין את מגבלות השירות או המוצר אותו החברה הולכת לשווק, להבין אילו מהן מהותית ועשויה להשפיע על רצון לקוח הקצה לרכוש את השירות או את המוצר, ולהציג אותן בפני לקוח הקצה כבר במסר הפרסומי עצמו ולא להחביאן במסגרת תנאי השימוש.

אלמנט משמעותי נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא ניהול רשימות דיוור. חוק התקשורת (חוק הספאם), החל רק על שליחת דוא"ל והודעות SMS, קובע סט פעולות שרק בהתקיימן ניתן לשלוח דברי פרסומת. חשוב לשים לב כי עבור שיווק שירותי החברה ניתן יהיה להסתפק באישור פאסיבי לקבלת חומר שיווקי (עדכון לאחר ההתקשרות עם החברה), בעוד שעבור פרסום של צד שלישי יש לקבל אישור אקטיבי.

בנוסף, חשוב לנהל את רשימת הדיוור ולהסיר באופן מיידי כל לקוח המבקש להסירו מהרשימה, עם פנייתו הראשונה.

מאגר חשוב נוסף הוא מאגר "אל תתקשר אלי" מכוח חוק הגנת הצרכן שנכנס לתוקף בשנת 2022 והגביל פניה שיווקית ללקוחות הרשומים למאגר. חברות המשווקות טלפונית נדרשות להתחבר למאגר ולוודא כי הלקוח אליו הן מתקשרות אינו רשום בו.

אך הדבר החשוב ביותר בעבודת היועמ"ש עם מחלקת השיווק הוא הדרך "לארוז" את כל ההנחיות. לשם כך, על היועמ"ש להפוך עצמו לאיש שיווק, לחשוב באופן יצירתי, להציע דרכים חלופיות ולא להשאיר רק את השלילה, להבין שכל פלטפורמה (SMS, דוא"ל, רדיו, טלוויזיה, טלפון) דורשת התאמות להערות המשפטיות ולהציע פתרונות יצירתיים על מנת לקדם את מטרות החברה.