יפית פורת
יועצת משפטית ראשית, חברת Natural intelligence
עולם ה - Compliance
דמיינו שאתם יועצים משפטיים בחברה דמיונית שחלים עליה אינסוף חוקים ורגולציות מכל הסוגים, וחובה עליכם להיות בציות (compliance) לכולם בו זמנית. נשמע כמו משימה בלתי אפשרית שנועדה לכישלון, אבל המציאות לא רחוקה מזה בחברות שיווק דיגיטלי.
מחלקה משפטית של חברה גלובאלית הפועלת ב-50 טריטוריות שונות וב-80 תעשיות שונות צריכה להתאים עצמה לשכבות חקיקה מרובות – החל מחקיקה צרכנית, המשך בחקיקת פרטיות וכלה בחקיקה ספציפית בתחום אותו משווקים (בריאות, פיננסים וכדומה).
אז מה השיטה?
צעד ראשון: מתחילים במעין פירמידה שהיא המכנה המשותף של כמה שיותר ממוצרי החברה ולאחריה ממשיכים בקומות הפירמידה על פי החקיקה הרלוונטית לתחום. אם ניקח, לדוגמא, חברת השוואות שמשווה עשרות תחומים שונים וביניהם אתר השוואות בתחום המשכנתאות למול אתר השוואות בתחום תוספי תזונה, הרי שהשכבה המשותפת היא רגולציה צרכנית מעולמות FTC שתתווה את קווי היסוד להנחיות שתיתן המחלקה המשפטית ביחס לאתרים מסוגים שונים ואפילו מקומות שונים. בחזקת, אם זה בתאימות לחקיקה פדרלית בארה"ב זה כנראה גם הכיוון באנגליה ברוב המקרים. לאחר מכן, מעלה בפירמידה יאפשר הוספה ודיוק של ההנחיות בהתאם לחקיקה ספציפית כמו ל FCRA GLBA ועוד.
צעד שני: קובעים תהליך התנעה ביחד עם מחלקת מכירות ואסטרטגיה על מנת לקבל מידע מקיף ביחס לשוק התחרות. אין צורך להתחיל מאפס – מישהו אחר כבר עשה את זה וזו נקודת פתיחה מעולה.
צעד שלישי: אי אפשר הכל ביחד. בין אם המחלקה המשפטית קטנה או גדולה, היקף העבודה מחייב תעדוף על פי רמות סיכון ודחיית טיפול בתחומים בעלי פוטנציאל סיכון נמוך. ניהול סיכונים הוא מיומנות הכרחית בעולמות ה- לCompliance ובין אם תבחרו לפי פארטו, פניה ליוזמות sandbox או לפי מורכבות התחום, עדיין עדיפה התקדמות על פני ניסיון למצוינות שיהווה צוואר בקבוק ליוזמות הצמיחה בחברה.
צעד רביעי: כלי ה-AI מאפשרים לנו סריקה של נתונים רבים בזמן קצר ובאופן יעיל. שימוש בכלים חיצוניים אשר מבצעים סקירה יומיומית של מוצרי החברה, לא רק מאפשרת איתור של טעויות ואי התאמות, אלא גם מראה לרשויות האכיפה על כוונה כנה של החברה לעמוד בתנאי החוק והרגולציה.
צעד חמישי ואחרון: כשזה לא זה לא. יועץ משפטי או קצין ציות מיומן מחויב בגמישות מחשבתית והתאמה למטרות החברה, אבל הוא אינו חותמת גומי. אם אחרי שניהלנו סיכון, עשינו סקר שוק ובחנו את התעשייה זה מרגיש מסוכן מידי פשוט אמרו לא.