LawFlex blog background

ראיון מקוון: איך לצלוח ראיון עבודה מהבית

ד"ר סמדר בראק

רבים מאתנו העבירו את ליל הסדר המשפחתי השנה באמצעות תוכנת Zoom. הדודה מארה״ב נכנסה לביקור הפתעה באמצע שירת די (די!) דיינו, תוך שניסינו להסביר לסבתא להוריד את המסך כדי שנראה את הפנים שלה ולא רק את המצח. נשמע לכם מוכר?

בעוד שרבים מאתנו חושבים שבתור דור שגדל לתוך הטכנולוגיה איננו זקוקים להסבר כיצד להשתמש בה, אלו המגייסים כוח אדם בצורה מקוונת יספרו לכם סיפור אחר: התכופפות רגעית לעבר המסך החושפת מחשוף מעבר למה שאולי התכוונתן, או קלוזאפ מוגזם על הפנים רחוקים מלהיות מחזה נדיר בקרב המגייסים.

נכון כי ״עניבה שזזה מהמקום״ יכולה לזוז גם בראיון המתקיים פנים-אל-פנים, אך ישנם הבדלים משמעותיים בין שתי הזירות:

כשזה קורה בראיון שבו המראיין והמרואיין יושבים פיזית אחד מול השני, יש עוד מספר רב של גירויים חושיים אחרים שלא יהפכו את העניבה למרכז הפוקוס, ואולי אף המראיין בכלל לא ישים לב. בראיון מקוון לעומת זאת, הראש שלכם נתון במסגרת של מסך המחשב, וכל מה שקורה בתוך המסגרת – מושך מיד את תשומת ליבו של המראיין.

מגפת הקורונה שמתפשטת ברחבי העולם האיצה את המגמה שבכל מקרה מתרחשת בשוק העבודה בשנים האחרונות, והעניקה לנו את 'הדחיפה הקטנה' שחייבה אותנו לעבור (בעל כורחנו או אולי אפילו לשמחתנו) לעבודה מרחוק. גם אם עד כה משרדים רבים העדיפו לראיין באופן אישי ו- ״לחוש את הדופק של המרואיין״, כלל תהליכי הגיוס עברו כמעט בין לילה למדיום מקוון.

ישנם יתרונות רבים לעבודה מרחוק ולגיוס מקוון. מבחינת המעסיק, היא מאפשרת לבחור את האדם הנכון ביותר לתפקיד ממאגר גלובלי כמעט, מבלי להגביל את החיפוש רק לאנשים שנמצאים בסביבתו הפיזית. בכך הגדלנו את מאגר המועמדים והפכנו אותו לכמעט אין סופי. מאידך, בעבור מועמדים פוטנציאלים נפתחו אפשרויות העסקה רבות נוספות. אולם, הם נדרשים להפגין מיומנויות נוספות מעבר לאלו שהכרנו והורגלנו אליהם עד כה. האינטראקציה הבינאישית, בניית הסמכות (ובל נשכח את הקסם האישי) עליהם מתבסס ריאיון טוב, נדרשים כעת לחדור דרך המסך החוצץ.

על מנת שנצליח להוציא את המיטב מהמדיום, הנה מספר טיפים שכדאי ליישם:

  1. בחירת מקום: בחרו מקום שקט בבית שישקף את הרקע האידיאלי מבחינתכם. אם יש לכם משרד ביתי – מצוין, אם לא, בחרו פינה שקטה שנעים לכם להיות בה. בדקו מה רואים ברקע- זה הזמן להזיז את כוסיות השוטים ובקבוקי הוודקה מהמדף מאחוריכם. ספרים זה תמיד טוב, אך ודאו שאין שם דברים שאתם לא רוצים שאחרים יראו על הספרייה, כמו

 …“ .Law for dummies”

זכרו שאתם יוצרים את הרקע לתמונה שלכם: האם הייתם מזמינים את המעסיק לפגישת עבודה בחדר השינה או במטבח? גם קיר לבן בוהק וריק יכול לגרום לכם להראות כאילו אתם במאסר…. אם  אין לכם מקום כזה, הזיזו כמה רהיטים קלים לצורך הריאיון – מה שחשוב זה רק מה שנקלט בתוך הפריים של המצלמה. חשבו על זה כמו תפאורה לסרט: כצופים אתם לא רואים את האולפן האפרורי ההומה צוות; מבחינתכם הסצנה מתקיימת בנוף פסטורלי באלפים האיטלקיים.

  1. תאורה: שימו לב איך התאורה משפיעה על התמונה. הימנעו מלשבת מתחת למנורת תקרה חזקה שתטיל על פניכם צללים מוזרים וכהים, או לשבת כשהחלון מאחוריכם באמצע היום, מה שיהפוך אתכם לשקופים. אין צורך להשקיע בתאורה יקרה או מיוחדת, אך אם אתם יכולים – מקמו גוף תאורה מאחוריכם (שלא נראה בפריים). אם אתם חובשים משקפיים, הנמיכו מעט את תאורת המסך על מנת למנוע השתקפות (Glare), במיוחד אם אתם יושבים מול מסך גדול.
  1. מיקום המצלמה: הקפידו שהמצלמה נמצאת מספיק רחוק כך שרואים את פלג הגוף העליון שלכם במלואו ולא רק קלוזאפ על הפנים. הידיים הם חלק חשוב בתקשורת שלנו (ע״ע ״שפת גוף״). מקמו את המצלמה בגובה העיניים, צילום מלמטה אינו מחמיא לאף אחד. אם אתם משתמשים במחשב נייד השתמשו בקופסא או במספר ספרים גדולים על מנת להגביה מעט את המסך.
  1. תלבושת: מה נלבש? כאמרת הפתגם הנדושDress for success . אל תתעצלו, בחרו בגדים שגורמים לכם להרגיש טוב עם עצמכם, רק היו מודעים שמה שתבחרו ללבוש יהיה במרכז הפריים.  לבשו את תלבושת הריאיון שלכם במלואה, כולל נעליים. על אף שאף אחד לא יראה את הנעליים שלכם, תלבושת הריאיון שלכם תעזור לכם להיכנס למוד העבודה הרציני. גם לכם יהיה קשה להאמין במה שאתם אומרים אם תשבו בחולצה מכופתרת ובמכנסי פיג'מה. בחרו בבגדים שישקפו את אופי מקום העבודה או התפקיד אליהם אתם מתראיינים (ע״ע ״הכנה״).
  1. כעת שהרקע מוכן, לא לשכוח לעשות ׳test run׳ : הדליקו את המצלמה במחשב, וודאו שכל הציוד הטכני עובד (רמקולים, מצלמה וכו׳), ובדקו איך התמונה נראית. האם יש משהו מוזר ברקע שלא שמתם לב אליו? זה הזמן לתקן! כל הרקע הנזכר מעלה לא נועד להפוך אתכם/ן לכוכבי קולנוע, אלא לצמצם את ׳הרעש׳ מסביב כדי שהמראיין יוכל להתמקד בעיקר, שהרי העיקר הוא מה שיש לכם להגיד. אז אם טרחתם עד כאן, אל תקצצו בהכנה, כדי שמה שחשוב באמת – ישמע:

לפני ובמהלך הריאיון:  

  1. הכנה!! הכנה!! הכנה!! – זהו כנראה הסעיף החשוב ביותר. קראו על החברה / המשרד אליהם אתם מגישים את מועמדותכם, בדיוק כפי שהייתם עושים בראיון פנים אל פנים. למדו את האתר, ואספו אינפורמציה מכל מקור שתוכלו, הן על הצד המקצועי והן על התרבות הארגונית. קראו מאמרים שנכתבו על ידי חברי המשרד/ המחלקה בתחום שלכם. הכירו את הנפשות הפועלות- ובמיוחד את מי שמראיין אתכם (אם אתם לא יודעים מי המראיין, לגיטימי ביותר לשאול לפני כן, עם מי יערך הריאיון).

נסו לחשוב אילו שאלות יכולות לעלות בריאיון וחשבו על מה הייתם עונים לשאלות כאלה (הנה כמה שבטוח יעלו: ״ספרי לנו בקצרה על עצמך והניסיון שלך?/ תן דוגמא למהלך או שינוי שהובלת במקום העבודה הקודם שלך/ מדוע את רוצה לעבוד ב-X ואיך תתרמי לארגון?/ מדוע עזבת את מקום העבודה הקודם שלך?).

הכינו שאלות שהייתם רוצים לשאול את המעסיק (שאלות טכניות זה בסדר אבל נסו לחשוב על שאלות עם קצת יותר עומק: למשל ״מה גישת המשרד לחניכת עורכי דין צעירים?״). טיב ההכנה שלכם תשקף עבור המראיין את מידת הרצינות שלכם לתפקיד ותסייע לכם לעבור את הריאיון בצורה חלקה.

  1. ״עט ודף״: זה נראה טריוויאלי, אבל הכינו מראש דף נייר ועט לידכם שתוכלו לכתוב בנקודות שאלות ארוכות, וכך להבטיח שעניתם על כל חלקי השאלה. לעיתים השאלות מוצגות על המסך, דבר שגורם לנו פתאום לקרב את כל הפנים אל המסך כדי לקרוא את השאלה שוב, ולמראיין להיבהל מהקלוז אפ (ע״ע מיקום המצלמה).
  2. ״בקצרה״ (או ״אל תברברו״): דיבור ממוקד הינו החבר הכי טוב שלכם בראיונות מקוונים. בעוד שאתם רוצים לענות על השאלה בצורה הטובה ביותר, לאף אחד אין כוח להקשיב למישהו ש- 'מברבר' במשך דקות ארוכות על המסך, ואתם רוצים את המראיינים מרוכזים בכם ולא בורחים לתיבת האימייל שלהם מבלי שתשימו לב (בכל זאת, אתם יודעים, העבודה מרובה והזמן שלהם יקר).

הגבילו כל תשובה שלכם לדקה עד דקה וחצי לכל היותר, זה דורש מכם להיות מאוד מדויקים ולברור מילים. קחו שניה או שתיים לחשוב אם אתם צריכים לסדר את המילים בראש. אם המראיין ירצה הרחבה- הוא ישאל (ע״ע שתיקה).

  1. שתיקה: אל תפחדו לשתוק, עניתם על השאלה בצורה ממוקדת ובקצרה? יופי! חכו שניה או שתיים, אם המראיין ירצה הרחבה הוא ישאל, אם המראיין לא אמר כלום והשתיקה ממשיכה, המשיכו ותנו עוד דוגמא (בקצרה).
  2. מצבו את עצמכם בטון חיובי תמיד. זו עצה לכל סוגי הראיונות ולא ייחודית לראיונות מקוונים. ובכל זאת, תמיד חשבו מה אתם יכולים לעשות ולא מה אתם לא יכולים, ובהתאם נסחו את תשובותיכם.

במקום, עבדתי רק בדיני X ואני לא מכירה את התחומים השונים של מחלקה משפטית, אמרו ״אמנם הייתי במחלקהX  אך בתפקידי נחשפתי למגוון רב של תיקים מתחומים שונים, בינתיים לקחתי את הקורס של לשכת עורכי הדין העוסק ב- Y שאני מאמינה שייתן לי בסיס טוב ללמוד את הנושא.״

  1. שפת גוף: אחרון חביב, אך אולי המכשול הקשה ביותר בראיונות אונליין מאחר וכל שפת הגוף שלנו מוגבלת לאזור הטורסו. על אף שזה קשה, נסו לפרוץ את הפיזיקליות של המסך, וממש להגיע מעבר לו. אל תפחדו להשתמש בידיים (לכן כתפיים, ידיים חשובות ולא רק פנים ע״ע ׳מיקום המצלמה׳). נסו ממש לערב את המראיינים, הקפידו להיות בשיחה איתם ולא להראות כמו צבי שנקלע לפנסי מכונית.

סוף דבר – גם כשהמשק יחזור לתפקוד, החזרה לעבודה לא תראה אותו דבר וכל המשרדים והחברות במשק יאלצו להתאים את עצמם בהתאם. וכשזה יקרה אתם תהיו מוכנים לצלוח את הגיוס מבלי שהמדיום יחבל בסיכויים שלכן.

קיבלתן את התפקיד? מזל טוב! קבלו טיפים לעבודה מרחוק כאן.  בהצלחה!

  • הכותבת, ד״ר סמדר בראק הינה מנהלת התפעול והאסטרטגיה של חברת Lawflex, חברה גלובאלית המתמחה בהשמה גמישה של עורכי דין. במסגרת תפקידה סמדר אחראית על תהליכי הגיוס של טאלנטים חדשים, הן כשכירים למשרדי עו״ד וחברות מובילות, והן כחלק ממאגר עורכי הדין הפרילאנסרים של החברה (Flex Lawyers).

שתפו