עו״ד לי גולדברג זיידמן
סמנכ״לית התפעול של LawFlex
עוד מוקדם לאמוד את השלכות נגיף הקורונה על המשק העולמי בכלל והישראלי בפרט, אך לקחים ממשברים קודמים יכולים לסייע למשרדי עורכי דין להגיב לאתגרים היום יומיים ולתעדף נכון לטווח הארוך.
(1) השוק המשפטי שורד טוב יותר טוב בהשוואה לשווקים אחרים במשק
שרידות השוק המשפטי נובעת מהיותו מגוון. למרות ההאטה בפעילות מסחרית עסקית לאחר המשבר הכלכלי בשנת 2008, נרשמה עלייה חדה בצורך בעורכי דין המתמחים בתחום הליטיגציה, פירוקים, הקפאות ההליכים וחדלות הפירעון. בנוסף לגיוון הפעילות, הליווי של פעילות מקומית (להבדיל מבינלאומית) – חשובה ואין לזלזל בה. בשנים 2008-9 הורגשה האטה משמעותית בעיקר במדינת ניו-יורק, כאשר לעומתה – בטקסס ובוושינגטון נרשמו עליות משמעותיות בפעילות. במשבר הנוכחי, הנגיף שיתק ערים שאופיין כלכלי-פיננסי, ההתיישבות בהן צפופה והן מהוות ערים בינלאומיות (טיסות רבות מגיעות מהן ואליהן מכל העולם). לכן, משרדי עורכי דין שפחות קשורים לשוק הכלכלי הגלובלי עשויים להיות חשופים פחות לירידה בביקוש.
(2) משברים מאיצים שינויים ארוכי טווח
בתקופות שלאחר משבר קל להרפות ממשמעת תמחור קפדנית בנושאי שכר-טרחה, לתת הנחות גדולות או למחוק חובות קודמים. עם זאת, פתרונות זמניים לא יפתרו את המצב לטווח הארוך, ובוודאי לא יקלו במשבר הבא. משברים מזמנים החלטות אמיצות. החלטה כזו יכולה להיות, למשל, בהסתכלות על חוזה או הסכם הגורם למשרד לא מעט חיכוכים עם צדדים אחרים. אולי יש לבטל את הסעיף, לשנות את שפתו או משמעותו וכו׳. החלטה נוספת יכולה להיות אימוץ מערכת טכנולוגית, כדוגמת מערכת ניהול חוזים, מערכות המאפשרות מילוי טפסים באופן אוטומטי, מערכות ניהול זמן ורישום שעות או מערכות תקשורת שונות.
(3) שינוי בתפיסת המשרד
היקף השינוי בתצורת העבודה לאחר המשבר, קשור קשר הדוק לערכים והתרבות של משרד עורכי הדין לפני המשבר. משרדים שהחלו לאמץ מודלים של עבודה גמישה לפני המשבר, נמצאים היום במקום מפוקח ומפותח עוד יותר. היתרונות המרכזיים בעבודה מרוחקת הוא חסכון המעביד בתקורות – החל משטחי נדל״ן וכלה במכונות קפה והעוגיות הנלוות. לא מעט משרדי עורכי דין בארץ נוטים להתהדר בהיותם ׳משפחה׳ גדולה – אך כיום – ובמיוחד לאחר המשבר, איזון בין עבודה ומשפחה הוא ערך חשוב בבחירת מקום העבודה. פתיחות למודלי עבודה מרוחקת מעניק יתרון משמעותי בעיני עורכי הדין, כאשר אלו צריכים לבחור באיזה משרד לעבוד.
עם זאת עבודה מרחוק מזמנת אתגרים עמם המשרד צריך ללמוד להתמודד. חלק מהפתרונות כוללים הקפדה על תקשורת ושקיפות מצד ההנהלה, חיזוק הקהילה בין העובדים (המשרד איננו משפחה, אלא קהילה), אמצעים טכנולוגיים לשיתוף ידע והעברת חומר, דגש על תכניות מנטורים אחד-על-אחד, תכניות העשרה מקצועיות ופעילויות חברתיות כגון ספורט.
(4) לעשות יותר, בפחות זמן (וכסף)
המשבר הוכיח לנו שניתן לנהל עסק מבלי לנסוע לכל פגישה, מבלי לערוך כל פגישה פנים מול פנים, ובלי נוכחות פיזית של כל צוות עורכי הדין במשרד. המשבר הכיר לנו כלים שאמנם לא היו חדשים, אך חשבנו שאפשר בלעדיהם, כלים כמו zoom ושירותים משפטיים אלטרנטיביים. השימוש באמצעים אלו הואץ כתוצאה מהמשבר ומחוסר הוודאות, אך אלו שינויים שהיו מגיעים אל העולם שלנו ממילא. בעוד שתוכנת ה- zoom אפשרה לנו לתקשר ולהמשיך לנהל פגישות, שירותים משפטיים אלטרנטיביים (ALSP – Alternative Legal Service Provider) מאפשרים פנייה מהירה לעו״ד מומחה או העברת עומס עבודה באופן זמני אל ידיים פנויות יותר, תוך חיסכון עלויות הגיוס וההעסקה. יתרונות השימוש בשירותים אלו הם המחיר, המומחיות, הזמינות והעדר ההתחייבות.
לסיכום – בתקופה שכזו, אין דרך פעולה אחת נכונה. דבר אחד בטוח – למידה מהעבר תוך הסתכלות אמיצה על העתיד, חשיבה יצירתית ותיעדוף נכון, יכולים להקל בשמירת קשרי לקוחות, עובדים, תרבות ארגונית ועמידות משרד עורכי הדין לטווח הארוך.
- הכותבת, עו״ד לי גולדברג זיידמן הינה סמנכ״לית התפעול של LawFlex